Manipulacja powięzi w zwalczaniu bólu układu ruchu

Manipulacja powięzi wg L.Stecco uchodzi za jedną ze skuteczniejszych metod do zwalczania dolegliwości bólowych narządów ruchu. Co istotne dla samych pacjentów, jej działanie zostało potwierdzone przez badania naukowe, dlatego też warto omówić możliwość jej zastosowania z fizjoterapeutą. Na czym dokładnie ona polega?

Czym jest powięź?

Powięź jest tkanką łączną otaczającą kości, nerwy, naczynia krwionośne, narządy i nerwy. Odpowiada ona za nadawanie struktury i formy ciału, kształtując jego architekturę. Jest bardzo ważna dla zdrowia organizmu i w przypadku np. nieprawidłowej postawy ciała, może ulegać odkształceniom.

Do nieprawidłowości mogą prowadzić również niewłaściwe nawyki żywieniowe, przewlekły stres fizyczny (przeciążenia związane z wykonywaną pracą, wysiłkiem fizycznym) lub psychiczny, dlatego ważne jest poprzez odpowiednie techniki uwalnianie sklejeń, czy tzw. densyfikacji powięzi doprowadzając do powrotu do poprzedniego fizjologicznego stanu

Na czym polega manipulacja powięzi?

Opisywana terapia polega na manipulowaniu określonymi punktami na ciele w oparciu o to, który segment doprowadził do nierównowagi napięciowej. Autorzy tej metody, czyli rodzina Stecco, wyróżnili 84 jednostki stanowiące podstawę układu ruchu. Każdej z nich został przyporządkowany określony punkt zwany centrum koordynacji, odpowiadający za pracę mięśni. Metoda manipulacji powięzi, którą stosuję również w ramach działalności mojej placówki, polega więc na zastosowaniu odpowiednich chwytów uwalniających strukturę w ciele i przywracających ruchomość w tkankach.

Jakie są wskazania do wykorzystania tej metody?

Poza łagodzeniem bólu w ciele manipulacja powięzi sprawdzi się w przypadku leczenia urazów oraz kontuzji terapeutycznych, obrzęków na ciele, a także zaburzeń metabolicznych. Jej zastosowanie musi być jednak zawsze omówione z fizjoterapeutą, który oceni możliwość jej wykorzystania.

W wyniku jej wdrożenia dochodzi przede wszystkim do zwalczania bólu i tym samym uwolnienia od dolegliwości.

Przeciwwskazania do przeprowadzania manipulacji powięzi

Metoda ta jest bezpieczna, jest jednak kilka przeciwwskazań, przy których nie powinno się jej stosować. Dotyczy to m.in. gorączki oraz zaburzeń krzepliwości krwi.

Manipulacja powięzi wg L. Stecco to skuteczna metoda, dlatego warto omówić jej wykorzystanie z fizjoterapeutą. Jeśli w okolicach Dobrzenia Wielkiego szukają Państwo specjalistki zajmującej się jej przeprowadzaniem, serdecznie zachęcam do nawiązania kontaktu.

Wróć do bloga